Stojím před osamocenou břízou uprostřed louky. Z brašny si vyndám Leicu M4. Les spí, panuje klid. Na tělo nandám Summicron 35mm zacloněný na f11 abych scénu zachytil s úctou ke vzdáleným siluetám Orlických hor. Přiložím hledáček k oku. Rámeček pro 35mm je viditelný díky polednímu slunci pronikajícímu do nitra fotoaparátu. Stín břízy tvoří rovnoběžku se začátkem lesa za loukou. Plynule, ale zároveň mechanicky natáhnu film. Padesátina sekundy. Zadržím dech. Zmáčknu spoušť a polední světlo vytesá na políčko černobílého filmu krajinu přede mnou.

LEICA KLUB je místo pro všechny fotografy, pro které je vyfocení fotografie více než jen pořízení obrazového záznamu. Pro všechny, co vidí hodnotu v dokonale zpracovaných objektech, v jednoduchém ale rafinovaně funkčním designu, v promyšlené nejvyšší kvalitě. LEICA KLUB je seskupení lidí s těmito hodnotami. Na webových stránkách přibývají články členů komunity, kteří zároveň v obchodě LEICA KLUBU vystavují a mění fotoaparáty a objektivy. LEICA KLUB zprostředkovává služby specializovaného servisu.

Celé komunitě přeji příjemné čtení, poslech a focení.
Ondřej

všechny články

Leica M6 nebo Leica M6?

Leica minulý týden představila reedici všemi milované “mšestky”. Nečekaný a opravdu zajímavý krok, a to hned z mnoha pohledů - pojďme se nad ním spolu zamyslet.

Původní M6 se vyráběla v letech 1984 - 2002 (včetně TTL varianty). Nejednalo se o nejrevolučnější, nejlépe zpracované ani nejhezčí M. Z dnešního pohledu jde o nejpraktičtější mechanickou filmovou Leicu, která má vše, co Leica fotograf potřebuje, a nic navíc.

Zatímco v roce 1984 šlo o způsob, jak nové M lidem zjednodušilo a zrychlilo pořizování fotek (expozimetr uvnitř těla), dnešní nové M nic nového nepřináší (z podstaty věci). Proč ale nová M6, která je nastálo prodávaným modelem, nikoliv limitovanou edicí, jak by kde kdo čekal, vůbec existuje? Její cenovka je totožná s prodejní cenou Leicy MP, což je z funkčního hlediska totožný fotoaparát. Mnozí mohou argumentovat, že je to MP s více spolehlivým a jistým rewind knobem a bez rušivých nápisů po celém svém těle lepší produkt.

Když se člověk podívá na celkem obsáhlý výčet marketingových materiálů, které k uvedení dnešní M6 Leica do světa poslala, je rozdíl oproti MP zřejmý - Nová M6 je Leica do ulic, je to nástroj moderního kavárenského fotografa jak zachytit New York, Berlin, Amsterdam. Je to přítel na cesty dnešním hektickým světem. Zatímco MP je mechanicky dokonalý fotoaparát, je to ztělesnění a poslední verze designu filmového M, to nejlepší. Zatímco dokonalost MP je opravdu zřejmá, přednosti nové M6 jsou jen marketing mířící na naše emoce. Marketing a nostalgie. Není to ale vlastně něco, o čem celé M v dnešní době je? Je nová M11 také (jen) marketing a nostalgie? A jsme my, co si tyhle kousky kupujeme, (jen) oběťmi marketingu a nostalgie?

Určitě ne.

Dnešní filmové MP nebo M11 vycházejí z konceptu, který je s námi od roku 1954 a od firmy, jejíž hodnoty jsou tu s námi ještě o několik desítek let déle. Když si člověk vezme do ruky tu překrásnou první M3, necítí se nijak moc odlišně jako když z kapsy vyndá M11. bavíme se tady o desítkách a desítkách letech historie, vývoje, rozhodnutích (ve většině případů rozhodnutích, co do konceptu Leicy M nepřidat), a to vše ohledně jednoho jednoduchého konceptu - krabičky, která se otvírá na určité časy a uvnitř které je senzor nebo systém na vložení filmu. Tento koncept je stejný u M8, u M12, u M4, a je stejný z jednoho prostého důvodu: ten koncept funguje a za poslední desítky let ho Leica zdokonalila natolik, že funguje skvěle. Nenechme si tedy dnešní dobou (a velkým množstvím uživatelů fotoaparátů,u kterých platí, že čím víc tlačítek, tím víc profi) nalhat, že si Leicu (M6) kupujeme jen díky dobrému marketingu německé značky. Kupujeme si ji, protože ten koncept je skvělý, protože ten produkt je jedinečný, nestárnoucí a futuristický.

Stejně tak jako bude nová 911, je i nová M6 také jen další variantou, jako bude M12 a M15 a další 911. Je to M, které je na film a má oproti MP více popisků. Je to reedice, která dává smysl a která dokazuje, jak skvělý ten koncept je. Není potřeba podléhat emocím spojených s prodejní cenou ani absencí inovace, těch variant je v M světě hodně a my si můžeme vybrat od M10 monochromu po první M3. V cenách už od 25 000 Kč. Reedice M6 je prostě jen reedicí M6. Možnost pro nás koupit si zbrusu novou mšestku - buďme za tuto možnost rádi, u jiných značek to běžné není.

Jakoby ta doba trochu zpomalovala a technologický vývoj střídaly otázky udržitelnosti a úvahy nad technologiemi samotnými. Je to vzrušující doba, kdy nová M12 bude jen mírnou evolucí M11 a my nemusíme běžet do krámů a kupovat ji jako by to byl první iPhone. Ne, místo toho se někteří z nás usmějí, že je M zase o kus dál a budou pokračovat fotit svou digitální M9kou a filmovou M4kou. A to je přeci skvělý koncept.

Ondřej Wolf
@ondrej_wolf