Padesátka, kterou musíme chtít
V čem je to kouzlo? Je to nádherná M3? M6 nebo pozdější digitální těla, ještě v nějaké prémiové edici? Čím déle člověk s Leicou fotí, tím více přichází na to, že to největší kouzlo je ve skle - nejenže je to opravdu to, co zformuje světlo do ideální podoby pro jeho zaznamenání na políčko filmu či digitální senzor, ale hlavně je to část fotoaparátu, která nejvíce ovlivňuje naši kreativitu. Razantně se naše fotky mohou změnit při nákupu ultra širokého objektivu, nikoliv o 2 generace novějšího M. Pro mnohé už je tak jejich M6 opravdu tou krabičkou, která se otvírá na určité časy a už dávno o jiných tělech ani neuvažují. Největší kouzlo je ve skle.
No a co si budeme povídat, kouzlo je hlavně v těch Leica sklíčkách, že. Zpracování na úrovni šperku. Mechanicky dokonalé posuvy clonového kolečka. Důvtipné zabudované nebo nasazovací sluneční clony. Kovové krytky. Prostě od A do Z smysl pro detail a funkci. Design té nejvyšší jakosti.
Tento článek konečně není kritický. Sedím tady v kavárně a chci psát o své oblíbené padesátce, o Elmaru-M 50mm f2.8 ve stříbrné, vyráběný v letech 1994-2007. A kdykoliv chci psát další odstavec, vezmu si Elmar do ruky a hraji si s jeho důvtipným mechanismem déle než by bylo zdrávo.
Ten Elmar totiž představuje něco trochu víc než jen dobře zpracovaný objektiv. V dnešním ekonomickou a sociální krizí svíraném světě odkazuje na klid a trpělivost, který ty opravdu skvělé produkty potřebují. Ukazuje sílu, jakou skvělý produkt má a jak dlouho takový produkt zůstane relevantní. Je v něm spousta lásky - cítíte, že jeho vysouvací design nebyl vytvořen jako marketingový tah, aby ho mohla firma prodávat pod odznakem “kompaktní”, byl vytvořen, protože je to skvělý koncept a protože to uživateli ušetří kus místa v tašce (je tak kompaktní, že mnohdy i v kapse). Ostatně vysouvací Elmar je to co stvořilo původní Leicy, touha po kompaktnosti, po tom, aby si i běžný člověk mohl do tašky přibalit fotoaparát a zachytit svět.
Není to Summicron 50mm APO, ale to už jsou takové závody za tím nejlepším, Elmar je opticky výborný. I na f2.8. Kus té vinětace na digitálním těle odeberete v Lightroom, na filmu přicloníte na f4 pro rovnoměrnou expozici.
POZOR! Pakliže nejste zastánci jen černé barvy, určitě kupujte stříbrnou verzi objektivu, je z mosazi zatímco černá není (a je o cca 70g lehčí) a působí až moc jako promyšlená hračka s nedůvěrou ve svůj optický výstup. Připlaťte si ty 4000 Kč za mosaz, stojí to za to.
Je to opravdu kouzelný objektiv, který podle mě skvěle doplňuje klasický černý padesátkový Summicron, jako takový extravagantní, exotický výstřelek. Jako Alfa Romeo Spider bez střechy ze sedmdesátek k novému a perfektnímu Mercedesu.
Jen mám nějak pocit, že takovýchto produktů je čím dál míň. Jakoby nastupující generace měla ty hodnoty trochu někde jinde - v nekonečném obsahu, rychlých službách, v generických produktech splňujících očekávání. Možná se budeme v příštích dekádách hledat, a obnovovat. O to je ale krásnější pocit vzít si ten Elmar do ruky a změnit clonu, vysunout ho a nasadit na bajonet - představuje něco trochu víc než jen dobře zpracovaný objektiv.
Ondřej Wolf
@ondrej_wolf